سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیران منطقه3 اداره آموزش وپرورش ناحیه 5مشهد

نادانى بود به دنیا آرمیدن و ناپایدارى آن را دیدن و کوتاهى در کار نیک با یقین به پاداش آن زیان است ، و اطمینان به هر کس پیش از آزمودن او ، کار مردم ناتوان . [نهج البلاغه]

نوشته شده توسط:   مرتضی بیابانی سرگروه مدیران منطقه 3 ناحیه5 مشهد  

چند روش موفق برای کمک به خواندن کودکان جمعه 88 دی 25  3:35 عصر
1-بین رشد زبانی و فراگیری خواندن پیوندی محکم وجود دارد . کودکی که خوب حرف می زند می تواند خوب هم بخواند بهترین راه ترغیب رشد زبانی کودک آن است که پدر و مادر فرصت و زمانی را به حرف زدن با او اختصاص دهد و ترغیبش کنند که اظهار نظر کند . سوال کند و تصمیم بگیرد . با بازی کردن ، مسابقه دادن و چیز ساختن موضوعاتی برای حرف زدن برای آن ها فراهم کنند .

2- کودکان همچنین با گوش دادن به گفت و گو های دور و برشان چیز های بسیار می آموزند و به همین دلیل به ویژه در خانواده های کوچک باید شرایط هم صحبتی با کودکان و بزرگسالان دیگر را برای کودک آماده کرد . که کودک را با ایراد گرفتن ، از اظهار نظرش یا با جلو گیری از حرف زدن او با استفاده از کلمات بچگانه از حرف زدن دلسرد نکنیم .

3- تلویزیون می تواند به غنی کردن آموخته های واژگانی کودک کمک کند . برای بهترین بهره گیری از تلویزیون سعی کنید که همراه با کودک خود به تماشا بنشینید و درباره ی آن چه دیده اید با هم صحبت کنید . اگر کودک مدت زیادی به تنهایی تلویزیون تماشا کند فقط نیمی از توجه خود را به آن چه می بیند یا می شنود معطوف می سازد .

4 – پدر و مادر می توانند بازی های مصنوعی با بچه ها انجام دهند مانند :

*بازی های خیالی : بازیهایی که در آن ها کودکان خود را در شرایط یا نقش دیگری تصور می کنند . که کلمات ، عبارات و شیوه های جدید را برای بیان خود بیاموزند .

* بازیهای توصیفی : بازیهایی که کودک در آن باید چیز هایی را توصیف کند .

* لمس کردن : با لمس کردن اشیا داخل یک جعبه باید سعی کنند آن اشیا را حدس بزنند و توصیف کنند .

* ببین و بگو : برای انجام این بازی کودکان باید به نوبت در باره ی عکسی از یک کتاب یا مجله چیزی بگویند و هر بار تمام جمله های قبلی را که در باره ی عکس گفته شده است . تکرار کنند . این کار به رشد قدرت مشاهده ، تقویت حافظه و زبان کودک کمک می کند .

5- توانایی درست گوش دادن نقش بسیار مهمی در فراگیری و بر قراری ارتباط دارد و در نخستین مراحل فراگیری خواندن امری اساسی به شمار می آید .

بازی های گوش دادنی :

*بگو چند تا صدا می شنوی : از کودک بخواهید چشم هایش را ببندد و کاملاً آرام و ساکت بماند آن گاه بگوید چند صدا را می تواند بشنود و حدس بزند .

* بگو کدام هم قافیه نیست : چند کلمه را پشت سر هم بگوییدکه به جز یکی بقیه هم قافیه باشند . ببینید کودک تشخیص می دهد یا نه و بازی های دیگر

6- مهمترین کاری که والدین برای ترغیب فرزندان خود به کتاب خوانی و در نهایت بهبود خواندن آن ها انجام دهند این است که همراه با آن ها کتاب را نگاه کنند . بخوانند و لذت ببرند .با هم کتاب خواندن علاوه بر کمک به کودکان در فراگیری خواندن ، مزیت های دیگری نیز دارد . کتاب بین افرادی که ان را با هم می خوانند و از ان لذت می برند پیوند برقرار می سازد . تخیلش به کار می افتد و عواطفش رشد می کند . دانش وی را درباره ی جهان گسترش می دهد .

7- والدین عزیز باید از هر فرصتی برای ایجاد اعتماد به نفس در کودک استفاده کنند . فراگیری خواندن به باور کودک به توانایی خود در انجام کار بستگی دارد . فرزند خود را تشویق کنید که به معنای آن چه می خواند توجه کند . مطابق با علاقه او کتاب انتخاب کنید .

8- اگر کودکتان در موردی ، رفتاری نا مناسب و پرخاشگرانه نشان داد ، کتاب داستانی با همان موضوع یا موضوع های مشابه پیدا کنید و برایش بخوانید و نظرش را درباره ی شخصیت اصلی جویا شوید . به وسیله کتاب کودک را ترغیب کنید تا مسائل و حرف های خودش را باز گو کند .ا و در آینده نیز در برخورد با مشکلات یا تصمیم گیری های دشوار سراغ کتاب خواهد رفت .


گروه آموزشی پایه سوم ابتدایی منطقه 3 ناحیه 5 مشهد(جناب آقای حسین حسنی-دبستان پسرانه استقلال)



نظرات شما ()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
جلسه سرگروه های آموزشی پایه اول14/11/88 دبستان دخترانه شیخ فضل ا
جلسه مدیران6/11/88 دبستان اشرفی اصفهانی
حدیثی از امام علی (ع)
چگونه دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری رابشناسیم؟
چگونه غلط های املایی دانش آموزان را کاهش دهیم؟
[عناوین آرشیوشده]

جمعه 103 اردیبهشت 21

امروز:   11   بازدید

دیروز:      بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

آشنایی با من

مدیران منطقه3  اداره آموزش وپرورش ناحیه 5مشهد
مرتضی بیابانی سرگروه مدیران منطقه 3 ناحیه5 مشهد
خدایا به من بیاموز فرقان را به من عطا کن آنجا که باید بتازم بتازم و آنجا که باید صبوری کنم صبر پیشه سازم و آنجا که باید... به من بیاموز مرا یاور باش !... تو ای خدای خوب من بهترین رهنمایی !... (منتظرنظرات ارزنده شما عزیزان هستیم تلفن تماس3711400دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5مشهد)

لوگوی خودم

مدیران منطقه3  اداره آموزش وپرورش ناحیه 5مشهد

اوقات شرعی

لینک دوستان

نگاهی به تعلیم وتربیت
دبستان دخترانه شیخ فضل الله نوری
دبستان پسرانه استقلال
تکنولوژی وگروه های آموزشی ناحیه 5 مشهد

آرشیو

اختلال نوشتن-اختلال خواندن-اختلال ریاضی .

آرشیو

جلسات سرگروه های آموزشی پایه پنجم منطقه3
جلسات مدیران منطقه3
جلسات معاونین منطقه3
جلسات سرگروه های آموزشی پایه اول منطقه3
جلسات سرگروه های آموزشی پایه دوم منطقه3
جلسات سرگروه های آموزشی پایه چهارم منطقه3
جلسات سرگروه های آموزشی پایه سوم منطقه3
موضوعات آموزشی وعلمی

اشتراک

 

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد   24316   بازدید


انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس