سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیران منطقه3 اداره آموزش وپرورش ناحیه 5مشهد

هرکس سه بار بر تو خشمگین شد و درباره ات سخنی ناروا نگفت، او را به دوستی بگیر . [امام صادق علیه السلام]

نوشته شده توسط:   مرتضی بیابانی سرگروه مدیران منطقه 3 ناحیه5 مشهد  

با برقراری ارتباط صمیمانه و محبتآمیز اعتماد به نفس فرزند خود را جمعه 88 دی 25  8:14 عصر

والدین با برقراری ارتباط صمیمانه و محبت‌آمیز در سال‌های نخست زندگی کودک می‌توانند، اعتماد به نفس فرزند خود را افزایش دهند.

دکتر امیررضا چمنی با بیان اینکه داشتن حس اعتماد به نفس و خود باوری کلید رسیدن به سلامت روانی در هر فرد است‌، افزود: اعتماد به نفس و خودباوری ارزیابی شخص از توانمندی‌ها و همچنین نقاط قوت و ضعف خود است.

وی اضافه کرد: در صورتی که ارزیابی شخص از رفتارهای خود مثبت باشد، شخص احساس شایستگی و ارزشمندی از خود دارد و در مقابل، زمانی که ارزیابی شخص منفی باشد، به احساس حقارت و خودکم‌بینی دست پیدا می‌کند.

این روانپزشک افزود: تایید کودک از سوی والدین‌، ارتباط صمیمانه و محترمانه اطرافیان با کودک، تشویق و تحسین و مسئولیت بخشیدن به کودک در حد توانایی‌های وی می‌توانند موجب افزایش حس اعتماد به نفس کودک شود.

دکتر چمنی اجازه مخالفت کردن و همچنین ابراز عقیده و نظر از طرف کودک را از دیگر راه‌های افزایش حس خودباوری فرزندان اعلام کرد و تحقیر، تمسخر، بی‌توجهى، انتقادهای نابجا و غیرمنصفانه والدین، ارتباط غیرمحترمانه‌، داد و فریاد، انتظارات بیش از حد از کودک و همچنین انتظار کامل بودن از فرزندان را از عوامل کاهش اعتماد به نفس برشمرد.

این فوق تخصص بیماری‌های اعصاب و روان همچنین درباره تاثیر مثبت حس اعتمادبه‌نفس و خودباوری در افراد اضافه کرد: احساس رضایت از روند زندگی فردی و اجتماعى، برقراری ارتباط سالم، توانمندی در مقابل مسایل و مشکلات، استقبال از پستی و بلندی‌های زندگی و همچنین ارائه راه‌حل به منظور رفع مشکل و در نهایت، پیشرفت و خلاقیت در امر تحصیل، از آثار مثبت حس خودباوری در افراد است.

وی خاطرنشان کرد: خصوصیاتی مانند وابستگی به دیگران، نوسانات خلقی زیاد، نقد غیرمنصفانه از خود، نداشتن کنترل زندگى، فرار از مشکلات زندگی طاقت‌فرسابودن استرس، افت در روابط اجتماعی و همچنین افت در عملکرد تحصیلی و شغلی و در نهایت افسردگی را از جمله ویژگی‌های افرادی است که اعتماد به نفس ندارند.

دکتر چمنی افزود: افراد بالغ نیز با تمرکز بر نقاط قوت و مثبت خود، ترک‌کردن انتقاد غیرمنصفانه از خود، ترسیم نکردن اهداف ایده‌آل و غیرواقع بینانه در زندگی‌ و برقرار کردن تناسب بین واقعیات و داشته‌ها در زندگی فردی خود، می‌توانند حس خودباوری را تقویت کنند.

این روانپزشک تصریح کرد: داشتن اعتمادبه‌نفس و خودباورى، بهداشت روانی را در فرد تقویت می‌کند و از آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و اختلافات زناشویی جلوگیری می‌کند.

وی به افراد توصیه کرد با جمع‌بندی نقاط مثبت زندگی و همچنین فهرست و مرور کردن آنها، این احساس ارزشمند را در درازمدت به خود منتقل کنند و در نهایت از ایجاد تنش ناشی از استرس و مشکلات در امان باشند.

حضرت امام جعفر صادق علیه‌‌السلام می‌فرمایند

هرکه سه صفت داشته باشد چهار امتیاز در جامعه پیدا می‌کند. کسی که دروغ نگوید، ستم نکند، و خلف وعده ننماید عدالتش بر مردم معلوم شود، محبتش در دل‌های جای گیرد، غیبتش حرام، و برادری با او واجب گردد.

چهار چیز از گنج‌های بهشت است؛ مخفی داشتن مصیبت، کتمان درد، پنهان کردن صدقه و کتمان احتیاج.

بهشتیان چهار نشانه دارند؛ چهره گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دست باز.

هر که چهار چیز را برای من متعهد شود، من چهارخانه در بهشت برای او ضامن می‌شوم؛ عهده‌دار شود که انفاق کند و از فقر نترسد؛ در حق مردم نسبت به خود انصاف دهد؛ به همه سلام کند و جدل نکند هر چند بر حق باشد.

چهارچیز از چهار چیز سیر نمی‌شوند: زمین از باران، چشم از نگاه، زن از مرد، عالم از علم.

چهارچیز چهره را روشن کند؛ نگاه به صورت نیکو، آب جارى، و سبزه و سرمه کشیدن هنگام خواب.

منبع: کتاب نصایح حضرت آیةاللّه مشکینی قدس‌سره


نظرات شما ()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
جلسه سرگروه های آموزشی پایه اول14/11/88 دبستان دخترانه شیخ فضل ا
جلسه مدیران6/11/88 دبستان اشرفی اصفهانی
حدیثی از امام علی (ع)
چگونه دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری رابشناسیم؟
چگونه غلط های املایی دانش آموزان را کاهش دهیم؟
[عناوین آرشیوشده]

جمعه 103 اردیبهشت 21

امروز:   21   بازدید

دیروز:      بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

آشنایی با من

مدیران منطقه3  اداره آموزش وپرورش ناحیه 5مشهد
مرتضی بیابانی سرگروه مدیران منطقه 3 ناحیه5 مشهد
خدایا به من بیاموز فرقان را به من عطا کن آنجا که باید بتازم بتازم و آنجا که باید صبوری کنم صبر پیشه سازم و آنجا که باید... به من بیاموز مرا یاور باش !... تو ای خدای خوب من بهترین رهنمایی !... (منتظرنظرات ارزنده شما عزیزان هستیم تلفن تماس3711400دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5مشهد)

لوگوی خودم

مدیران منطقه3  اداره آموزش وپرورش ناحیه 5مشهد

اوقات شرعی

لینک دوستان

نگاهی به تعلیم وتربیت
دبستان دخترانه شیخ فضل الله نوری
دبستان پسرانه استقلال
تکنولوژی وگروه های آموزشی ناحیه 5 مشهد

آرشیو

اختلال نوشتن-اختلال خواندن-اختلال ریاضی .

آرشیو

جلسات سرگروه های آموزشی پایه پنجم منطقه3
جلسات مدیران منطقه3
جلسات معاونین منطقه3
جلسات سرگروه های آموزشی پایه اول منطقه3
جلسات سرگروه های آموزشی پایه دوم منطقه3
جلسات سرگروه های آموزشی پایه چهارم منطقه3
جلسات سرگروه های آموزشی پایه سوم منطقه3
موضوعات آموزشی وعلمی

اشتراک

 

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد   24326   بازدید


انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس